Sessió sobre notícies falses (30/9/2019)

El dilluns 30 de setembre va tenir lloc un dels Cafès científics de la UB dedicat a les notícies falses, organitzat pel CRICC i la Facultat, i que formava part de la celebració de la Nit Europea de la Recerca 2019. L'acte va ser moderat per Carlos Aguilar, vicedegà de Recerca, hi van participar Sergio Villanueva i Ernest Abadal, investigadors del CRICC, i va comptar amb una nodrida assistència, tan d'estudiants dels graus de la Facultat com de públic extern.

En primer lloc, Sergio Villanueva va explicar quines són les característiques de les notícies falses per mitjà de tres històries. La primera d'elles es remunta a finals del segle XIX i explica com una notícia falsa va fer esclatar la guerra entre Espanya i els Estats Units. Aquesta història ens fa veure que les notícies falses sempre tenen una ressonància cognitivo-ideològica amb el moment històric. La segona història, ja en el moment present, ens transporta a una granja de fabricació de notícies falses a un petit municipi de Macedònia del Nord des d'on es van llançar gran part de les fake news per la campanya electoral de Trump. Aquesta història ens ensenya que darrere de tota fabricació de notícies hi ha un intercanvi econòmic. Per últim, va explicar la notícia falsa que es va generar per accident el 2018 a la nostra facultat. A partir d'aquest relat fem una aproximació al perfil d'usuari que té més possibilitat de compartir una notícia falsa: home, més gran de 65, i amb una posició ideològica polaritzada.

Seminari amb Núria Vergés i Anna Villarroya

El passat 15 de maig va tenir lloc un seminari del CRICC dedicat a la perspectiva de gènere en la recerca. En primer lloc, Núria Vergés, investigadora del Departament de Sociologia de la Universitat de Barcelona, va detallar els avantatges de la inclusió de la perspectiva de gènere en la investigació i també va detallar les recomanacions que cal tenir presents en cada fase de la recerca (disseny, recollida de dades, publicació, difusió, etc.).

Seminari: Suport i formació d’usuaris a les biblioteques universitàries en l’actualitat (3 d'abril)

Els canvis que s’han donat en el context universitari en els darrers anys han fet que el servei de suport i formació d’usuaris ofert per la biblioteca universitària vagi més enllà de respondre preguntes de referència o d’informació bibliogràfica i organitzar cursos de formació en l’ús dels recursos i serveis propis de la biblioteca.

Ignasi Labastida, president de la Junta Directiva de SPARC-Europe

Ignasi Labastida, investigador del CRICC, ha estat nomenat president de la Junta Directiva de SPARC (Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition) - Europe en la sessió que va tenir lloc a principis de març. SPARC-Europe és la branca europea d'una associació creada el 1998 als Estats Units per part de biblioteques acadèmiques per tal de promoure l'accés obert a les publicacions científiques.