El grup Adaptabit treballa en la difusió de NVDA, un lector de pantalles per a cecs

El proper 5 de febrer, tindrà lloc una sessió de formació sobre el lector de pantalles NVDA a càrrec de Rubén Alcaraz, col·laborador del grup de treball Adaptabit.

NVDA (NonVisual Desktop Access) és un lector de pantalla gratuït de programari lliure sobre Windows perquè les persones cegues i amb poca resta de visió puguin usar l’ordinador amb comoditat. Quan una persona cega obre l’ordinador, NVDA li llegeix amb una veu sintètica tot el que posa a la pantalla i als menús i li permet navegar per Internet o per documents ofimàtics i obrir el correu. Si la persona cega disposa de línia Braille, amb NVDA podrà llegir i fins i tot escriure en Braille a l’ordinador.

Amb el suport de la Diputació de Barcelona, el grup Adaptabit ha iniciat una tasca de difusió de NVDA en l’entorn català i ha publicat la traducció de la Guia oficial d’usuari i un manual adreçat a gestors de pàgines web. Aquestes accions s’emmarquen en una campanya d’apropament de l’accessibilitat web a Catalunya que el grup Adaptabit va iniciar amb la traducció de les Directrius per a l'accessibilibitat del contingut web (WCAG) i que es concreta també en docència al màster de Gestió de Continguts Digitals de la Facultat, en projectes de recerca i en transferència a la societat i a empreses.

Actualment, NVDA és una opció viable i robusta per oferir accés a punts de treball de telecentres, biblioteques públiques, escoles o a altres punts de treball. Els gestors de webs conscients de les demandes d’accessibilitat poden usar NVDA per verificar si un usuari cec podrà navegar pel seu web amb comoditat. El programa ha estat creat a Austràlia per NV Access i compta amb el patrocini de grans empreses tecnològiques. Fins ara, estava disponible en 43 idiomes i ara el tenim també en català.