Professió

Els papers personals de Rosa Ricart Ribera

Poc després de la mort de Rosa Ricart Ribera el 2005, una part del seu fons personal va ser dipositat a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació gràcies a l’interès de Carme Camps per trobar-li un lloc que el tractés i l’allotgés. Ara, una vegada ordenada i inventariada per Assumpció Estivill, la documentació s’ha passat a la Biblioteca de Catalunya amb el vistiplau dels hereus, ja que, amb l’acord del deganat, s’ha considerat que la biblioteca nacional era un dipòsit més adequat que l’arxiu de la Facultat a l’hora de donar visibilitat al fons i facilitar-ne la consulta.

El fons inclou materials relatius als estudis de Rosa Ricart a l’Escola de Bibliotecàries (1935-1938) i a les diverses associacions professionals que presidí o amb les que tingué relació; els seus treballs i publicacions i els d’altres professionals; invitacions, programes, etc., d’esdeveniments professionals (conferències, cursos, congressos, etc.); documents sobre el procés d’oficialització dels estudis de biblioteconomia i documentació i l’adscripció de l’antiga Escola de Bibliotecàries a la Universitat de Barcelona… El fons també comprèn nombrosos retalls de premsa sobre el món del llibre, les biblioteques i les bibliotecàries, els estudis, l’Escola i el seu professorat… Finalment, hi ha el text d’una conferència, probablement inèdita, de Jordi Rubió, impartida a l’Institut d’Estudis Catalans el dia de sant Jordi de 1944.

Maria Cugueró i Rosa Ricart en la representació d’Olimp a l’Escola de Bibiotecàries (1935) (Arxiu FBD).