Presentació del «Diari de l’Escola de Bibliotecàries (1932-1939)», editat per Assumpció Estivill

El passat dilluns, 9 de setembre de 2019, en el marc de la Setmana del Llibre en Català, es va presentar una publicació recent de les Edicions de la Universitat de Barcelona relacionada amb el nostre centre: Diari de l’Escola de Bibliotecàries (1932-1939), de Joana Casals Baltà. La Joana Casals va ser la secretària de l’Escola des de 1925 fins a 1939 i va escriure el diari que ara es publica per indicació del director, Jordi Rubió i Balaguer. L’Assumpció Estivill, professora jubilada i exdegana de la Facultat, ha transcrit aquest diari i n’ha fet un estudi previ.

El diari relata el dia a dia de l’Escola, i l’allunya de la visió idealitzada que posteriorment va adquirir. Comenta punts forts i febles tant del professorat com de les alumnes, i les carències i les virtuts del pla d’estudis. Parla de l’Associació Escola Bibliotecàries, agrupació creada a instàncies del professor Rafael Campalans que integrava alumnes i exalumnes, i que la Joana Casals va impulsar. La situació política del moment i la guerra també són presents de retruc al diari, tot i que durant tot el conflicte bèl·lic l’Escola va continuar rutllant amb normalitat.

La presentació del llibre va comptar amb una primera intervenció de Jordi Permanyer, exgerent del Servei de Biblioteques de la Diputació de Barcelona, que havia tingut l’oportunitat de conèixer moltes de les bibliotecàries citades per Joana Casals al seu diari, ja que el 1966 va entrar a treballar a la Biblioteca de Catalunya. En el seu breu parlament va fer referència a moltes bibliotecàries, que destacaven per la seva professionalitat. Tot seguit, Assumpció Estivill va resumir els trets principals del diari i, per cloure l’acte, el degà Miquel Térmens va agrair a Estivill la seva feina continuada de docència i de recerca en el camp de la biblioteconomia, tant en la vessant de la catalogació com en la investigació sobre la història de la professió.