General

Quins usos fan els adolescents de YouTube? Un article amb participació de Maria-José Masanet

La professora de la Facultat Maria José Masanet ha participat en un article publicat recentment a la prestigiosa revista Information, Communication & Society. La referència és:

Pires, Fernanda; Masanet, Maria-José; Scolari, Carlos A. (2019). “What are teens doing with YouTube? Practices, uses and metaphors of the most popular audio-visual platform.” Information, Communication & Society, 1–17. https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1672766

L’article explora els usos i les pràctiques que els adolescents fan de YouTube i les metàfores que sorgeixen al posar en discurs aquests usos. La investigació s’emmarca en el projecte H2020 Transmedia Literacy, que explora les competències transmèdia i les estratègies informals d’aprenentatge dels adolescents. En aquest projecte hi han participat 1.633 nois i noies de vuit països: Austràlia, Colòmbia, Uruguai, Espanya, Finlàndia, Itàlia, Portugal i Regne Unit, dels quals s’han obtingut dades des d’un enfocament multimètode, emprant qüestionaris, tallers participatius, entrevistes, diaris mediàtics i observació de comunitats en línia.

En aquest article els autors, investigadors de la UPF i de la UB, han explorat particularment què fan els adolescents amb YouTube, la plataforma audiovisual en línia més popular entre els adolescents. Entre els seus usuaris, la recerca ha detectat cinc possibles usos de YouTube: radiofònic (escoltar música i buscar, descarregar o arxivar música), televisiu (veure vídeos i notícies, seguir YouTubers i celebrities, etc.), social (compartir continguts, fer comentaris, obtenir reconeixement social, covisionat i cocreació) productiu (crear i gestionar el contingut propi) i educatiu (obtenir informació i tutorials, aprendre imitant, etc.). A més, els investigadors han constatat que els usos que els adolescents fan de la plataforma varien en base a les seves rutines quotidianes i a la manera en què integren les lògiques de YouTube en les diverses dimensions de la seva vida social, per exemple, com a mitjà de comunicació o com a plataforma per adquirir coneixements i habilitats.

Per completar l’estudi dels usos i pràctiques que els adolescents fan de YouTube, l’article també analitza les metàfores sobre YouTube que els joves apliquen en els seus discursos sobre la plataforma. Els adolescents descriuen YouTube com un mitjà d’acompanyament, de difusió, connexió, participació, educació, etc. Malgrat el potencial cívic dels mitjans socials i els nombrosos estudis centrats en la cultura participativa, els investigadors no han detectat que YouTube tingui un ús cívic, tot i que no descarten aquesta possibilitat.

“Des d’aquest enfocament cognitiu, les metàfores sobre l’ús de YouTube no són només una forma d’enriquir el llenguatge, sinó una poderosa eina per comprendre i reflexionar sobre nous fenòmens emergents entre els joves”, asseguren els autors. Estudiar les pràctiques col·laboratives i els usos transmèdia dels adolescents en una plataforma com YouTube ofereix un univers de possibilitats per comprendre aquests fenòmens socials.