Professió

Trobada Bibliotecària a Escornalbou i altres actes amb motiu de l’Any Toda

Amb motiu de l’Any Toda, que recorda el setanta-cinquè aniversari de la mort del diplomàtic i erudit reusenc, el Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya organitza una Trobada Bibliotecària a Escornalbou per al proper 17 de setembre. La trobada inclou un passeig literari per l’Escornalbou de Toda i la xerrada “De les excursions de les alumnes a Escornalbou a les classes de ‘bugada de papers’ a l’Escola de Bibliotecàries (1923-1938)”, a càrrec d’Assumpció Estivill. Les inscripcions gratuïtes a la trobada s’han de fer, abans del 12 de setembre, a l’adreça: coordinaciobiblioteques@gencat.cat.

Eduard Toda va ser un diplomàtic que va recórrer mig món, i que en els seus destins va ser el primer egiptòleg de l’Estat, va difondre l’interès per la llengua i la cultura catalana de l’Alguer, i va participar en nombrosos tractats internacionals —incloses les negociacions amb els Estats Units arran de la guerra de Cuba. Retirat al castell d’Escornalbou després de la Gran Guerra, Toda va poder cultivar la seva afició a la bibliofília i es va convertir en un gran mecenes per a les biblioteques del país; també va treballar per recuperar el patrimoni arquitectònic de Tarragona i rodalies, i en els anys trenta del segle passat es dedicà intensament a reconstruir el monestir de Poblet. En els anys vint, les alumnes de l’Escola feien cada any una estada al castell d’Escornalbou on aprenien restauració de llibres, i a partir de 1933, quan Toda ja era professor de ple dret de l’Escola, les alumnes fan estades a Poblet on l’ajuden en la catalogació de la biblioteca pobletana i en la restauració dels seus documents.

També dins dels actes de l’Any Toda, el dia 16 de setembre la Biblioteca Xavier Amorós de Reus inaugura una mostra bibliogràfica de Toda que es complementa amb l’exposició “Eduard Toda, bibliòfil, mecenes de biblioteques i mestre de bibliotecàries”, amb textos d’Assumpció Estivill i una selecció de fotografies i altres documents procedents en part de l’arxiu de la Facultat que ha col·laborat en la mostra proporcionant aquests materials. El dia 27 de setembre tindrà lloc, a la biblioteca, una conferència sobre el mateix tema també a càrrec d’Assumpció Estivill.