Un exercici de Realització Audiovisual esdevé viral (i una fake news)

Una pràctica gravada l’1 de març pels alumnes de l’assignatura de Realització Audiovisual del Grau de Comunicació Audiovisual, de la nostra Facultat s’ha fet viral. L’activitat, dirigida pel professor Gerard Gormezano, consistia en gravar al plató de la Facultat un programa multicàmera. L’activitat va comptar amb la col·laboració del violista Alejandro Garrido, que va prestar-se a fer el paper d’entrevistat i, amb l’objectiu d’afavorir la petició pedagògica del professor, va donar a la conversa un caràcter extravagant, amb respostes improvisades i, fins i tot, absurdes.

Tot i que, en conjunt, es tractava d’una paròdia evident dels programes d’entrevistes, la sobtada popularitat li ha vingut, però, perquè un sector de la premsa n’ha volgut fer un ús polític fabricant-ne una notícia falsa. Diversos mitjans (ABC, El Español i d’altres) han volgut presentar el vídeo com un acte de rebel·lia anticatalanista per part d’un personatge que, segons aquests mitjans, donava respostes sense sentit perquè l’empipava ser interpel·lat en català. Fins i tot han donat a entendre, sense cap comprovació, que es tractava d’un programa real de televisió.

Finalment després de fer un seguiment i parlar amb el cap d’estudis de CAV, i el professor responsable de l’assignatura, mitjans com eldiario.es han contextualitzat adequadament el que ha succeït. Tal com el mateix Alejandro ha manifestat, les seves intervencions, en clau humorística, «en cap cas estan relacionades amb cap mena de protesta per ser preguntat en català, idioma que entenc molt bé i que faig servir sovint». I ha afegit: «Utilitzar contra Catalunya aquest vídeo, que només té sentit docent i humorístic, és un exemple més de la guerra mediàtica que hi ha organitzada contra la cultura i la societat catalanes.»